کالیبراسیون و اقتصاد

علم اندازه شناسی در راستای صحه گذاری برای درستی و تصدیق عملکرد تجهیزات اندازه گیری و تجهیزات وابسته در گذر زمان کالیبراسیون اولیه و مجدد را بعنوان عامل تاثیر گذار در علم اقتصاد در راستای تولیدی محصولی با کیفیت  و با ارزش آفزوده بالا با کاهش هزینه های تولید را مطرح و بعنوان یکی از ارکان اصلی یک سازمان برای تولید تعریف کرده است. هر سازمانی که دارای فرایند تولید محصول می باشد که این محصول نوعی خدمت به مشتری باشد یا محصولی که توسط یک مشتری خریداری خواهد شد بایستی به یک محصول با کیفیت بی اندیشد. هیچ محصول بی کیفیت خریداری ندارد مگر بزور سر نیزه که آن هم هرگز دارای سودی برای سازمان نخواهد بود.

کاهش هزینه های ارایه خدمات و تولید که منجر به پایین امدن قیمت نهایی محصول شده بگونه ای که این کاهش ها در راستای ارائه محصولی بمراتب با کیفیت شود سود آوری تضمین شده ای خواهد شد که در بازار های داخلی خصوصا خارجی بعنوان یک برند با کیفیت مطرح خواهد شد.

کالیبراسیون چیست و چگونه میتواند به کاهش هزینه ها منجر شود؟

تعریف عمومی : کالیبراسیون مقایسه با یک مقدار مرجع برای یافتن میزان خطای ابزار.

تعریف علمی : کالیبراسیون مقایسه با یک مقدار مرجع برای یافتن میزان خطای ابزار که بتوان مقدار خطا را عدم قطعیت مناسبی بیان نمود.

هزینه های خدمات و یا تولید : تعریف ساده این نوع هزینه را میتوان چنین بیان کرد که خریداری برای محصول نتوان یافت سرمایه گذاری انجام یافته ولی حتی سرمایه اولیه هم قابل برگشت نیست. دلایل زیادی برای این تعریف میتوان بیان کرد و هرکدام را تحلیل کرده و نتایج لازم را پیدا و بیان نمود.

ارتباط این هزینه در یک سازمان با کالیبراسیون چیست. چگونه میتوان با کالیبراسیون کاهش هزینه ها را در پی داشت.

محصول نامنطبق : هر خدمتی محصول نامنطبق خواهد داشت ولی بایستی در حداقل خود باشد. برای یک محصول از لحظه بررسی بازار هدف ، طراحی ، ساخت و بازاریابی یک سازمان شروع به هزینه کردن میکند این هزینه ها با افزایش هزینه هر یک از بخشهای بازاریابی ، طراحی و ساخت منجر به کاهش سود یا به سرانجام نرسیدن طرح بعداز تولید خواهد شد که جز زیان چیزی برای سازمان در پی نخواهد داشت. محصول نامنطبق را میتوان ردیابی و از بروز و تولید آن ممانعت بعمل آورد. وقتی محصولی را میخواهیم تولید کنیم با کنترل های مداوم توسط واحدکنترل کیفیت و ابزار های مربوطه هر گونه انحراف را میتوان در اولین لحظه انحراف شناسایی و نسبت به حذف آن میتوان اقدام کرد. اگر این ابزار دارای خطای غیر محسوس ولی تاثیر گذار باشند واحد کنترل کیفیت با وجود انجام وظیفه و دارا بودن تمامی خصوصیات یک کنترلگر متاسفانه تولید با خطا روبرو بوده و محصول نا منطبق که جز زیان برای برای سازمان چیز دیگری در پی ندارد تولید می شود و هزینه هایی قابل تاملی را به سازمان تحمیل می کنند.

کالیبراسیون بصورت گسترده و پیوسته ما را از به خطا رفتن توسط ابزار باز میدارد و با وجودی که خود برای هر سازمانی هزینه محسوب میشود ولی این هزینه ها در نهایت برای یک شرکت فقط سود به همراه خواهند داشت.